Pressinbjudan - 2016-04-12

Välkommen till Idélandet Sverige i Halmstad

I Halmstad ska ingenjörer och regionala beslutsfattare diskutera lösningar på samhällsproblem. Traditionellt förknippas de kanske med andra yrkesgrupper, men teknisk kreativitet och lite nytänkande kan visa sig avgörande.

Sveriges Ingenjörer reser under två år genom Sverige för att få fram de bästa idéerna från de vassaste ingenjörerna runt om i landet. Vi sätter ihop teknisk innovation och regional nytta i en process som vi kallar Tänktank.

Tillsammans med Region Halland har vi valt två aktuella utmaningar för länet som en grupp ingenjörer arbetar med under två dagar i Tänktanken: Hur kan digital teknik och nya hjälpmedel underlätta för Hallands äldre? Och var finns den gömda energin i Halland?

Tänktanken ska stimulera till bred diskussion om hur nya idéer ska få genomslag i företag och i samhället. Ingenjörerna som deltagit i Tänktanken presenterar sina idéer inför en panel, bestående av:

• Suzanne Åkerlund (L), kommunalråd Halmstad,
  • Thorsteinn Rögnvaldsson, vicerektor Högskolan i Halmstad,
  • Jannike Åhlgren, chef företagsinkubatorn i Varberg
  • Håkan Strömqvist, näringslivsutvecklare Halmstads Näringslivs AB.

Tid: Torsdag 14 april kl. 16:00-17:30, följt av mingel
Plats: Halmstads Teater, Kungsgatan 25A, Halmstad

Vill du ha kontakt med någon av ingenjörerna i Tänktanken, kontakta pressansvarig nedan.

Mer information om Idélandet Sverige finns här

Kontaktpersoner:
Peter Kjällkvist, pressansvarig, 070-847 12 72 peter.kjallkvist@sverigesingenjorer.se
Simon Lefvert, projektledare, 070-745 66 67 simon.lefvert@sverigesingenjorer.se