Pressmeddelande - 2015-03-09

Risk att Sverige tappar konkurrenskraft - Sony Mobile

Ett mycket tråkigt besked – både för våra medlemmar och för näringslivet. Nu krävs krafttag och samarbete så att inte spetskompetenser sprids och svensk konkurrenskraft minskar. Det framhåller Sveriges Ingenjörer i en kommentar till neddragningarna vid Sony Mobile i Lund.

– I första hand inriktar vi oss på att hjälpa de medlemmar som drabbas av nedskärningarna, säger Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer har cirka 850 medlemmar på Sony Mobile.

– Vi förutsätter att också berörda näringslivsmyndigheter agerar. Om spetskompetenser sprids ut finns det en stor risk att den svenska konkurrenskraften på telekomområdet minskar, framhåller Peter Larsson.

– Nu krävs samarbete och krafttag så att det inte blir som när Astra Zeneca lade ner i Lund. I dag har ju Danmark gått om oss i life science-branschen, en bransch som tidigare tillmättes stora framtidsförhoppningar.

– Om man samarbetar kan man snabba på forskningsprojekt som kommit igång och som flera aktörer kan ha nytta av.

– Skåne har en fördel i Mobile Heights där näringsliv, akademi, region och kommun samverkar för att skapa nya smarta affärslösningar, säger Peter Larsson.

Peter Larsson, samhällspolitisk direktör, 070-339 02 52