PRESSMEDDELANDE - 2016-10-11

Bilbälten, datanyckel och röntgen säkra kandidater till Polhemspriset

15 november utdelas årets Polhemspris, Sveriges äldsta och finaste teknikpris, för en banbrytande innovation i människans tjänst. Redan nu står det klart att vinnarvalet står mellan en utvecklare av säkerhetsbältet och skaparna av inloggningsstickan YubiKey respektive röntgenkällan MetalJet.

De nominerade till Polhemspriset 2016, som delas ut av Sveriges Ingenjörer, är:

Lennart Lindblad för sina säkerhetsanordningar i fordon som genom åren räddat ett oräkneligt antal liv. Bland annat utvecklade och förbättrade han säkerhetsbältena, som blev standardutrustning i bilar. Redan 1953 startade han Autoservice AB som senare bytte namn till Autoliv och i dag är en internationell koncern med 68 000 anställda.

Juryns motivering till nomineringen:
Där behovet möter ingenjörens kreativitet och ihärdighet
har innovationer skapats som förbättrat säkerheten för miljontals fordonsförare världen över. Autoliv kom att bli
ett av Sveriges mest framgångsrika företag.”

Lennart Lindblad
Lennart Lindblad Foto: Per Westergård

Lennart Lindblad är nu 86 år och fortfarande igång med att utveckla säkerhetsteknik, just nu ett system för automatiskt spänning av lastbilars spännband. Han bor i Vårgårda och nås på 0322-62 08 46.

Stina och Jakob Ehrensvärd för YubiKey, en USB-sticka som medger enkel och säker inloggning och skyddar mot dataintrång. De har utvecklat ett system där en och samma nyckel kan användas för ett obegränsat antal tjänster i alla marknadens webbläsare. Kunderna är flera av nätets största företag, till exempel Google, och miljontals personer i 150 länder.

Jacob och Stina Ehrensvärd
Jakob och Stina Ehrensvärd Foto: Pernilla Pettersson

Juryns motivering till nomineringen:
Säkerhetsnyckeln YubiKey gör internet och datoranvändningen tryggare. I samarbete med de största globala internetföretagen utvecklas en ny öppen standard för identifiering i framtidens uppkopplade samhälle.”

Det äkta paret Stina och Jakob Ehrensvärd är båda 49 år och bor nu Kalifornien. Stina är vd för Yubico och Jacob ansvarig för dess teknikutveckling. De nås på Stinas telefon +1 650 799 2019.

Hans Hertz och Oscar Hemberg för röntgenkällan MetalJet som gör röntgenbilder skarpare, mer detaljrika och med bättre kontrast. Deras innovation används på analys- och forskningslabb runtom i världen. Tekniken används även inom industrin, för att upptäcka allt från sprickor i material till defekter i mikroelektronik. Ett tänkbart framtida område är inom medicinsk röntgen.

Juryns motivering till nomineringen:
En snabb stråle av flytande metall utgör ett stort tekniksprång för röntgentekniken. Innovationen MetalJet öppnar upp nya möjligheter för noggrann avbildning som kommer samhället till gagn inom forskning, medicin och industri.”

Hans Hertz
Hans Hertz Foto: Pernilla Pettersson

Hans Hertz är 61 år, professor i biomedicinsk fysik på KTH i Stockholm och styrelseordförande för Excillum som han startade 2007 med Oscar Hemberg. Hertz nås på 070-676 63 37.

Oscar Hemberg är 41 år och var tidigare doktorand under Hans Hertz ledning. Han bor nu i Hongkong där han är vd för familjeföretaget LGSE. Hemberg nås på +852 6155 6436.

OBS! Fylliga fakta och intervjuer med de nominerade finns på www.polhemspriset.se

Oscar Hemberg
Oscar Hemberg Foto: Pernilla Pettersson

Närmast ska det särskilda Polhemsrådet utse vem som kommer att föräras Polhemspriset 2016. Priset, en guldmedalj och 250 000 kronor, delas ut vid den stora Polhemsfesten 15 november på Berns i Stockholm.

Snabbfakta Polhemspriset

Instiftat 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661-1751). Utöver äran består priset av Polhemsmedaljen i guld plus 250 000 kronor.

Utdelas 15 november av Sveriges Ingenjörer för teknisk innovation på hög nivå eller genialisk lösning av ett tekniskt problem. Ska vara uthålligt miljövänlig.

Bland tidigare pristagare märks Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Ove Fernö för rökavvänjningsmedlet Nicorette (1987), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009), Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013), och John Elvesjö och Mårten Skogö för Tobii Eyetracker som låter ögonen styra datorn (2015).

Johan Sittenfeld, sekreterare Polhemspriskommittén, 070-653 82 05