- 2018-02-12

Karin Bojs tilldelas Miljöpriset 2018

Journalisten och författaren Karin Bojs, som tidigare bland annat varit vetenskapsredaktör på Dagens Nyheter, får Sveriges Ingenjörers miljöpris på 75 000 kronor. Hon prisas för sina journalistiska insatser på miljö- och klimatområdet, präglade av fakta och förståelse.

- Karin Bojs kännetecken är att aldrig slira med fakta utan utgå från de belägg som vetenskapen ger. Det gäller inte minst i miljöfrågor om exempelvis hantering av kemiska produkter och klimatförändringar. Ytterligare ett kännetecken är att hon på ett lättbegripligt sätt förklarar svåra frågor om hur de påverkar människor i vardagen, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer och ordförande i Miljöpriskommittén.

Miljöpristagare 2018 - Karin Bojs
Foto: Ulrica Zwenger

Karin Bojs är idag verksam som författare och vetenskapsjournalist inom bland annat genetik, historia och klimat. Under flera år var hon redaktör och chef på Dagens Nyheters vetenskapsredaktion. Hon medverkar fortfarande regelbundet i samma tidning som krönikör.

Tidigare har hon fått flera andra stora pris, däribland Kunskapspriset 2008 av Nationalencyklopedin och Augustpriset 2015 samt Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens mediapris 2001. Hon är även hedersdoktor vid Stockholms universitet.

Miljöpriset är del av Miljödagen, som Sveriges Ingenjörer arrangerar 15 februari i Stockholm.

Sveriges Ingenjörs miljöpris är en årlig belöning på 75 000 till personer som på ett förtjänstfullt sätt skildrar miljöfrågor. Pristagare utses av Miljöpriskommittén. Bland tidigare pristagare finns vetenskapsjournalisten Henrik Ekman, miljöjournalisten Charlotte Permell, författaren Kerstin Ekman, klimatforskaren Christian Azar och miljödebattören Stefan Edman.

Karin Bojs, årets Miljöpristagare: karin_bojs@hotmail.com
Alexander Orlinge, pressekreterare: alexander.orlinge@sverigesingenjorer.se / 070-962 47 33