Pressmeddelande - 2015-10-20

Maxad vattenkraft prisas

Yohanna Karnik Macaya från Järfälla får Wimanska priset på 50 000 kronor av Sveriges Ingenjörer för bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen – vattennivåreglering i Avesta Lillfors.

När klimatsmart förnybar energi ökar i Sverige ökar också behovet av reglerbar effektproduktion. Där spelar vattenkraften en viktig roll – eftersom den till skillnad mot vind- och solkraft är oberoende av vädret fungerar den som en buffert och gör energitillgången jämnare. Men för att få ut det mesta ur de vattenkraftverk som finns krävs att de regleras på bästa sätt.

Avesta Lillfors är ett litet vattenkraftverk i Dalarna som saknar eget magasin och därför är beroende av flödet från två andra kraftverk som ligger strax uppströms.
Yohanna Karnik Macaya har här utrett olika metoder för att på bästa sätt reglera vattennivån för att säkra en så stabil funktion som möjligt, utan att slita för mycket på mekaniken, och så att maximalt med energi utvinns ur verket.

Examensarbetet ”Vattennivåreglering i Avesta Lillfors” utfördes i samarbete med Fortum Generation AB på högskoleingenjörsprogrammet för elektroteknik på Skolan för Teknik och Hälsa vid KTH i Handen.

Yohanna Karnik Macaya, född 1986 och uppvuxen i Järfälla utanför Stockholm, arbetade inom musikbranschen innan hon läste till högskoleingenjör. Nu är hon produktionsingenjör vid Physical Operations and Trading, Fortums driftcentral i Hjorthagen, varifrån alla Fortums svenska vattenkraftverk styrs.

Wimanska priset delas ut vid Polhemsfesten i Winterviken i Stockholm 17 november, då Sveriges Ingenjörer även delar ut årets Polhemspris.

Högskoleingenjörsutbildningen omfattar 180 högskolepoäng vilket motsvarar tre år och är en yrkesexamen på grundnivå. Som högskoleingenjör arbetar man med olika former av tekniskt utvecklings- och konstruktionsarbete, ofta i nära samarbete med civilingenjörer och andra yrkesgrupper.

Yohanna Karnik Macaya 070-571 72 81
Josefin Utas, sekreterare i Wimanska priskommittén, 070-945 80 53