Pressmeddelande - 2014-12-15

Lasse Berg får Miljöpriset för mänskligt överlevnadshopp

Sveriges Ingenjörers miljöpris på 75 000 kronor tilldelas författaren Lasse Berg för hans skildringar av människans förmåga till samarbete, kreativitet och överlevnad i skilda miljöer.

”Genom att i ett djupt historiskt perspektiv beskriva människans enastående begåvning för samarbete och kreativitet ger Lasse Berg en hoppfull bild av människans kapacitet att klara både dagens och morgondagens ändrade livsbetingelser”, framhåller Miljöpriskommittén.

Efter att ha levt och rest i Asien och Afrika under nästan ett halvt sekel är Lasse Berg nu bosatt i Uppsala. Han har sedan 1960-talet skrivit ett tjugotal böcker och gjort ett trettiotal dokumentärfilmer. I sin Kalaharitrilogi – Gryning över Kalahari (2005), Skymningssång i Kalahari (2011) och Ut ur Kalahari (2014) – skildrar han bland annat människans evolution och överlevnadsgeni inför utmaningar från en förändrad miljö.

Lasse Berg har erhållit flera prestigefyllda utmärkelser, men ett har saknats. ”Få har skrivit så inspirerande, hoppfulla och personligt engagerade böcker om vår tid på jorden som Lasse Berg. Han är en sann humanist, och om det fanns ett populärvetenskapligt Nobelpris borde han genast få det”, skrev DN:s kritiker Lars Linder när Skymningssång i Kalahari utgavs.

(Foto: Carl Douglas)

Nu tilldelas Lasse Berg alltså Miljöpriset 2014 av Sveriges Ingenjörer.

Miljöpriset ingår i Sveriges Ingenjörers arbete för hållbar samhällsutveckling. Det är en årlig belöning på 75 000 kronor till personer som på ett förtjänstfullt sätt skildrar miljöfrågor. Tidigare pristagare är bland andra vetenskapsjournalisten Henrik Ekman (2013), författaren Kerstin Ekman (2011) och klimatforskaren Christian Azar (2009).

Lasse Berg, 070-742 16 30
Patrik Björnström, sekreterare Miljöpriskommittén, 070-653 81 47