Pressmeddelande - 2018-11-07

Lars Stigsson  & Valeri Naydenov - Polhemspristagare 2018

Lars Stigsson & Valeri Naydenov - Polhemspristagare 2018

Kemiingenjören Lars Stigsson och kemisten Valeri Naydenov prisas för processen bakom talldiesel, som ingår i världens första och enda Svanenmärkta drivmedel som passar alla dieselmotorer.

– Det är med glädje och stolthet som vi tar emot Polhemspriset. Att få en sån fin utmärkelse för vår tekniska lösning och dess nytta betyder oerhört mycket, säger Lars Stigsson.

Tallolja är en restprodukt vid produktion av pappersmassa, vilket gör det till en förnybar energiresurs från den svenska skogen. Idén om diesel baserat på tallolja föddes 2005 av Lars Stigsson och utvecklades tillsammans med Valeri Naydenov, först i labb och sedermera till en storskalig industriell process. Jämfört med traditionell diesel kan fossila koldioxidutsläpp reduceras med uppåt 90 procent.

– Jag tror att en av framgångsfaktorerna är samarbetet oss emellan. Lars och jag kompletterar varandra väl. Jag har haft molekylfokus, medan Lars haft målfokus, säger Valeri Naydenov.

Utvecklingen av talldieseln, som i nästa steg processas vidare hos Preem till att bli tankfärdig grön diesel, sker i det Piteåbaserade bolaget SunPine. Företaget producerar idag ungefär 100 000 kubikmeter talldiesel per år och håller på att investera i ny anläggning för att öka produktionen med 50 procent till år 2020.

Lars Stigsson är civilingenjör och född 1953 i Nybro, Småland men är numera bosatt i Bjärred. Han är delägare i SunPine och sitter i dess styrelse.

Valeri Naydenov är teknologie doktor, född 1974 i Vidin, Bulgarien. Han bor nu i Luleå och är teknisk utvecklingschef för SunPine.

Prisutdelning sker vid Polhemsfesten den 14 november i Stockholm. Då mottar pristagarna varsin Polhemsmedalj i guld samt prissumman på 250 000 kronor.

Om Polhemspriset
Polhemspriset är Sveriges äldsta tekniska utmärkelse och förvaltas av Sveriges Ingenjörer. Instiftades 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661-1751). Det utdelas för teknisk innovation på hög nivå eller för genialisk lösning av ett tekniskt problem. Innovationen ska finnas tillgänglig på den öppna marknaden och vara konkurrenskraftig. Den ska även vara uthålligt miljövänlig.

Bland tidigare pristagare märks bl a Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009), Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013).

Kontaktuppgifter:
Lars Stigsson, Polhemspristagare 2018: 070-533 72 73
Valeri Naydenov, Polhemspristagare 2018: 070-696 96 53
Alexander Orlinge, pressekreterare, alexander.orlinge@sverigesingenjorer.se, 08-33 74 29