Pressmeddelande - 2017-03-27

Facken inom industrin säger nej till Opos avtalsförslag

Sveriges Ingenjörer och de andra facken inom industrin avvisar den första hemställan som kom från de opartiska ordförandena (Opo) den 26 mars. Det föreslagna avtalsvärdet är 5,9 procent, fördelat på tre år.

Facken inom industrin svarar Opo att hemställan saknar nödvändiga avsättningar till system för arbetstidsförkortning-deltidspension/flexpension och en låglönesatsning för LO-förbunden. Dessutom är avtalsvärdet för lågt.

För att en slutlig hemställan ska kunna antas av Facken inom industrin behöver den innehålla lösningar på deltidspension/flexpension samt en låglönesatsning. Dessutom behöver avtalsvärdet vara högre. Det gäller oavsett avtalsperiodens längd.

Nu väntar slutförhandlingar och slutlig hemställan innan den 31 mars, då nuvarande avtal löper ut.

Facken inom industrin:
Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS
Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall
Hans-Olof Nilsson, förbundsordförande Livs
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Martin Linder, förbundsordförande Unionen

Presskontakt:
GS, Linda Tillybs  072-560 72 40
IF Metall, Lars Ankarfjäll  072-058 28 32
Livs, Ingrid Persson  070-638 61 10
Sveriges Ingenjörer, Lasse Årling  070-329 80 08
Unionen, Jennie Zetterström  070-918 81 98

Facken inom industrin är ett samarbetsorgan för GS, IF Metall, Livs, Sveriges Ingenjörer och Unionen.