Pressmeddelande - 2017-03-09

Facken inom industrin beredda teckna treårigt avtal – om rätt innehåll

Sveriges Ingenjörer och de andra facken inom industrin har i dag lämnat sitt svar på den översiktliga skiss som de opartiska ordförandena (Opo) lämnat till parterna på onsdagen. Facken är beredda att förhandla vidare om ett nytt avtal under förutsättning att löneökningarna är de rätta, att det finns med ytterligare avsättningar till deltidspension/flexpension samt en låglönesatsning för LO-förbunden.

Utgångspunkten för Facken inom industrins avtalskrav är ett ettårigt avtal. Den översiktliga skissen från opartiska ordförande (Opo) har som inriktning att parterna träffar ett treårigt avtal.

Förbunden är beredda att träffa ett längre avtal, förutsatt att löneökningarna är de rätta, att det finns med ytterligare avsättningar till det system för arbetstidsförkortning-deltidspension/flexpension som parterna tidigare träffat överenskommelse om, samt en låglönesatsning på de avtalsområden där detta krav finns med. Dessa reservationer gäller oavsett avtalsperiodens längd.

Facken inom industrin konstaterar att arbetsgivarna på ett antal avtalsområden vidhåller långtgående krav på försämringar av gällande avtal. En förutsättning för ett avtal, oavsett avtalsperiodens längd, är att dessa förslag inte finns med i en kommande hemställan. Dessutom förutsätter förbunden att en kommande hemställan kommer att innehålla sedvanliga lönekonstruktioner på de olika avtalsområdena.

Facken inom industrin:
Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS
Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall
Hans-Olof Nilsson, förbundsordförande Livs
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer
Martin Linder, förbundsordförande Unionen

Presskontakt:
GS, Linda Tillybs, 072-560 72 40
IF Metall, Lars Ankarfjäll 072-058 28 32
Livs, Ingrid Persson, 070-638 61 10
Sveriges Ingenjörer, Lars Årling, 070-329 80 08
Unionen, Jennie Zetterström, 070-918 81 98

Facken inom industrin är ett samarbetsorgan för GS, IF Metall, Livs, Sveriges Ingenjörer och Unionen.