Pressmeddelande - 2017-02-07

Charlotte Permell får Miljöpriset av Sveriges Ingenjörer

Miljöjournalisten Charlotte Permell, bland annat känd som programledare för SVT:s Mitt i naturen, får Sveriges Ingenjörers miljöpris på 75 000 kronor för sitt uppskattade engagemang i både natur och miljöfrågor.

Charlotte PermellNär Charlotte Permell började på SVT:s naturredaktion 1997 blev hon snart känd och uppskattad av tv-publiken som programledare för Mitt i naturen.

I sina olika roller – såväl programledare och producent som redaktör och reporter – har hon ständigt varit drivande inom miljöområdet, vilket också återspeglats i SVT:s programutbud. Hon var till exempel initiativtagare till och redaktör för programserien Vädrets makter, om hur klimatförändringar kommer att drabba Sverige.

Sedan 2015, då hon lämnade SVT, är Charlotte Permell chefredaktör för Världsnaturfondens tidning WWF Eko. Hon är även verksam som föreläsare, moderator och naturreseledare. Dessutom medförfattare till flera böcker, senast Stora trädgårdsboken om JORD (Langenskiölds, 2016).

”Charlotte Permell är genom sin uppskattade gärning och sitt engagemang för natur och miljöfrågor inom såväl tv som WWF en värdig pristagare av Sveriges Ingenjörers miljöpris”, framhåller Miljöpriskommittén.

Ladda ner bilden på Charlotte Permell, foto: Birgit Leistmann-Walsh/WWF.

Sveriges Ingenjörers miljöpris är en årlig belöning på 75 000 till personer som på ett förtjänstfullt sätt skildrar miljöfrågor. Tidigare pristagare är bland andra författaren Lasse Berg, vetenskapsjournalisten Henrik Ekman, författaren Kerstin Ekman, klimatforskaren Christian Azar och miljödebattören Stefan Edman.

Miljöpriset delas ut på Miljödagen, som Sveriges Ingenjörer arrangerar 14 februari i Stockholm, med temat Människans påverkan på klimatet – ingenjörernas utmaning. Läs mer om Miljödagen 2017.

Charlotte Permell, 070-589 42 92, charlotte.permell@wwf.se
Patrik Björnström, sekreterare Miljöpriskommittén, 070-653 81 47