Pressmeddelande - 2016-12-21

Avtalskrav för reallöneökningar och utbyggd flexpension

IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen har i dag överlämnat sina avtalskrav till Teknikarbetsgivarna.

Gemensamma avtalskrav
Förbundens gemensamma krav är löneökningar på 2,8 procent och fortsatt utbyggnad av arbetstidsförkortning-deltidspension/flexpension.

Det är krav som är anpassade till de ekonomiska förutsättningarna. Det är en nivå som stärker konkurrenskraften och är väl förenlig med Riksbankens inflationsmål.

Förbundsspecifika krav
Utöver de gemensamma avtalskraven har förbunden även förbundsspecifika krav. Några exempel följer nedan.

IF Metall:

• Låglönesatsning där anställda med lön under 24 000 kr bidrar med minst 672 kr till pott. Pengarna fördelas därefter på företaget.
  • Minskning av antalet timmar som arbetsgivaren har möjlighet att beordra anställda att arbeta övertid.

Sveriges Ingenjörer och Unionen:

• Bättre villkor vid beredskapstjänst för att säkerställa balansen mellan arbete och ostörd fritid.
  •  För att öka möjligheten till ett mer jämställt arbetsliv ska löneutfyllnad betalas vid tillfällig föräldrapenning vid vård av barn, VAB.

Tidsplan
Efter helgerna kommer avtalsförhandlingarna att inledas och målet är att träffa avtal innan den 1 april 2017.

Presskontakter:
Bengt Forsling, IF Metall, 070-630 92 72